Terence Blanchard
06. červenec 2011 ve 20:00 hod.
Žofín Garden
Texty:
Účinkující:
Terence Blanchard Quintet
-Terence Blanchard - trubka
-Brice Winston - tenor saxofon
-Fabian Almazan - piano,
-Joshua Crumbly - kontrabas
-Kendrick Scott - bicí
Terence Blanchard patří do absolutní světové jazzové špičky. Za poslední tři nahrávky získal Grammy, další ceny i nominace má na kontě během celé své kariéry. Začínal v roce 1980 u Lionela Hamptona, stihl ještě Jazz Messengers Arta Blakeyho, kam ho doporučil Wynton Marsalis a pak už se vydal k dráze sólové. Natočil pod svým jménem 25 špičkových alb u prestižních vydavatelství Sony, Blue Note nebo aktuálně Concord. A současně je respektovaným skladatelem filmové hudby, pracoval často se Spikem Lee, aktuálně například s Georgem Lucasem. I za tuto hudbu získal řadu ocenění, mj. Zlatý glóbus.
Kvintet Terence Blancharda, který v Praze vystoupí v rámci evropského turné, přiváží na Prague Proms současný jazz nejvyšší kvality.
30.04.2011
Americký jazzový trumpetista, leader kvintetu, který vystoupí 6. července na Prague Proms, přijíždí ještě měsíc předtím do Prahy. Ve své druhé identitě - coby autor filmové hudby. Má jí na kontě už celou řadu. Konkrétně 52 filmů. Ostatně, přesvědčte se sami:
https://www.imdb.com/name/
V Rudolfinu bude natáčet hudbu k novému, zatím neznámému filmu režiséra a producenta George Lucase. Praha se má na co těšit. Detaily přineseme brzy.
20.04.2011
Nemám hranice, říká Terence Blanchard v profilovém rozhovoru v americkém časopise Down Beat. A dodejme, že ani čas, jak sám uvádí, aby si třeba umyl nádobí.Tento vynikající jazzový trumpetista, který poprvé v ČR vystoupí právě na Proms, totiž právě dokončil Concerto for Roger Dickerson, které uvedla Lousiana Philharmonic. A vedle dalších filmových hudeb, mj. pro Spikea Leeho, se kterým spolupracuje dlouhodobě, připravuje operu o boxerovi Emilu Griffithovi pro operní dům v St. Louis. A také hudbu k novému uvední Tramvaje do stanice Touha na Broadwayi. Na Prague Proms přijíždí persona par excellence!
15.06.2011
Část rozhovoru uvidíte v rámci příspěvku v sobotním Mimo rámci, 19. června. Celý ho uslyšíte také v pořadu Jazznotes na ČRo 3 - Vltava ve čtvrtek, 16. června v ccca 18,00 hodin. Moderuje Otakar Svoboda .
Nejsem si jistý, jestli jsem tu nebyl už s Artem Blakeym, tehdy jsme hodně jezdili po Evropě. Ale nejspíš tu budu poprvé. S mou kapelou každopádně.
A přivážíte něco zvláštního, nebo je to prostě jen jeden z koncertů?
To je těžká otázka. Praha mě fascinuje, jsem tu takto poprvé, pracuju na svém projektu a baví mě to hodně. A samozřejmě se rád vrátím se svou kapelou. Protože tu máte výborné muzikanty, spolupráce s nimi byla špičková. A v takové atmosféře prostě stojí zato vystoupit a zahrát.
Řekněte nám něco o filmu, pro který jste napsal hudbu, již tu nahráváte?
Jmenuje se Red Tails, hrají tam Terrence Howard a Cuba Gooding, režíruje Anthony Hemingway a produkuje George Lucas. Je to film o afroamerických pilotech za 2. světové války. Výborný film, hodně akční. No a tak skvělý soundtrack s tak mimořádnými muzikanty, které tu máte! :)
Dostal už pár Grammy, na Oscara čekáte, takže bude teď ta správná chvíle ho získat?
No nevím, snad. Pro mně je prostě čest pracovat s těmito tvůrci, s Georgem Lucasem, to byla velká škola a Anthony Hemingway taky přesně ví, co chce. měl jsem prostě štěstí.
Jaký je hlavní rozdíl mezi skládáním pro vaši kapelu a pro film?
Když píšu pro kapelu, vycházím jen z toho, co chci říct, sdělit umělecky, co cítím. Například, když jsem skládal album A Tale of God's Will, které je o stavu New Orleans po hurikánu Katrina, byl to velmi osobní příběh. Ale když píšu hudbu k filmu, pomáhám někomu jinému vyprávět jeho příběh. A hudba tu hraje jinou roli, je to spojka mezi obrazem a slovem, dotváří dojem z filmu, z onoho příběhu.
Vraťme se k vašim kořenům. Hrál jste s osobnostmi minulosti - Artem Blakeym, Lionelem Hamptonem. Změnil se jazz od té doby?
Nene, ti chlapi byli průkopníci, kteří nám ukázali cestu, jak na to a hodně věcí funguje dodnes. Samozřejmě je to dnes jinak, ale tohle je část tradice, tradičního jazzu . Na druhé straně moji současní spoluhráči, mladí kluci z kapely Fabio Almazan, Kendrick Scott, basák, Joshua Crumbley, Brian Setzer, ti to ženou vpřed, dívají se na jazz z jiných úhlů, inspirace z jiných koutů hudby, než jak to vypadalo dřív, vzniká z toho trochu odlišný zvuk, jinak pracujeme s harmonií a samozřejmě rytmem, což nás všechny vyhraňuje a ovlivňuje navzájem.
Dvě jména: Miles Davis a Wynton Marsalis
Miles Davis je jediný. On byl ten, kdo určil cestu. On stanovil úroveň a směr. Znám se dobře s Herbiem a Waynem a ti jsou sloupy naší stavby ještě pořád, protože měli přímou možnost s Milesem Davisem pracovat. On nám prostě všem ukázal cestu. Problém je, říkával, že nemůžete rozlišit svou osobnost lidskou a muzikantskou. Nikdy se nesmíte zastavit, odpočinout si, pořád vás to žene dopředu. Nemůžete se ohlížet.
A Wynton je můj kamarád, kolega, se kterým jsem vyrůstal, výborný muzikant, velký talent. Chlapík, co pro jazz udělal opravdu hodně. Propaguje ho, pomáhá mu. A jeho styl je osobitý, nikdo jiný tak nehraje. A pořád dělá spoustu dobrých věcí, ovlivňuje mladé muzikanty.
A jeho ohlížení se v jazzu, je to něco co obdivujete, nebo je vám cizí?
To je volba každého z nás, on chce uchovat tradici, což není můj přístup. Já na to jdu jinak, hledám pořád nové cesty nové věci, tradice není můj obor. Ale každý dělá to, co ho baví, nemůžeme hrát stejně. On je extrémně talentovaný, což neznamená, že hrajeme podobně. Dám vám příklad, mám jednu zkušenost s Dizzym Gilespiem. V šatně jednou hrál jen tak jakousi baladu a najednou se zastavil a říká: "Miles Davis by to hrál úplně jinak, nikdy nehraje staré noty." A to mně ovlivnilo. Dizzy si byl současně vědom své pozice, svého přínosu, ale respektoval Milese, že se pořád dívá dopředu. A byla z toho cítit úcta jednoho umělce k druhému.
Příští rok, 13. března, vám bude padesát, jak se na to připravujete?
Vy jste se připravoval! No člověče, když na to myslím, říkám si, co se stalo, víte? Připadá mi, že ještě před dvěma týdny mi bylo 22. Ale těším se na to, bude to krásné ohlížení. V dosavadním životě jsem byl poctěn, měl jsem štěstí. Hrál jsem se spoustou mých idolů a možná jsem je dokonce potkal všechny. Ale taky jsem hrál s řadou mladých muzikantů, kteří jsou inspirativní. A u filmu jsem mohl spolupracovat s těmi nejkreativnějšími lidmi v oboru. Takže už toho mám hodně za sebou. Prostě jsem byl obdarován, měl jsem šťastný život a těším se, že to bude pokračovat.
Jako pozváku pro diváky, kteří se ještě nerozhodli, jestli půjdou na váš pražský koncert. Co byste jim řekl?
Promiňte, každopádně vás tam rád uvidím. Těším se na ty lidi. Upřímně řečeno, muzikanti z vašeho orchestru nasadili vysokou laťku. Jsou to výborní hudebníci. A tak se budeme snažit, abychom vaše publikum nezklamali.
zdroj: Mimo rámec
05.07.2011
Už zítra, 6. července, vystoupí poprvé v Praze se svým jazzovým mistrovským kvintetem jeden z nejlepších jazzmanů světa, trumpetista Terence Blanchard.
Polootevřený prostor Žofín ve 20 hodin rozezní kvintet, který spoluurčuje aktuální jazzové trendy. Terence Blanchard se tak liší od spolužáka Wyntona Marsalise, který se drží spíš tradice.
A možná právě tito dva muži nejlépe reprezentují současnou pestrost a rozhled jazzu - od tradice po nejmodernější tahy a inspirace.
A přitom je to pořád jedna - vynikající a neustále se navzájem obohacující hudba.
Marsalise už jsme v Česku viděli a slyšeli, Blancharda dosud ne. Tak zítra!
07.07.2011
Praha - V letní atmosféře polootevřeného prostoru na pražském Žofíně dnes zahrál jeden z nejlepších jazzmanů světa, americký trumpetista Terence Blanchard. Se svým kvintetem v rámci festivalu Prague Proms nabídl vyprodanému hledišti, v němž bylo mnoho zahraničních turistů, tradiční jazz i aktuální jazzové trendy. Jeho hru na trubku i výkony spoluhráčů publikum často odměnilo spontánním potleskem.
Devětačtyřicetiletý uznávaný hudebník a úspěšný autor filmové hudby věnoval hodně času pečlivému představení členů svého Terence Blanchard Quintetu, v němž ho doprovodili Brice Winston (tenorsaxofon), Fabian Almazan (piano), Joshua Crumbly (kontrabas) a Kendrick Scott (bicí).
K pohodové atmosféře koncertu, při němž se jazzové tóny nesly nad nedaleko protékající Vltavu, přispělo i hlediště s barem, k němuž se posluchači během koncertu chodili občerstvovat.
Blanchard se v Praze objevil již před měsícem, kdy se v Rudolfinu pod jeho vedením začala natáčet hudba k americkému filmu Red Tails za účasti slavného hollywoodského filmaře Georga Lucase, který je výkonným producentem. Na filmové hudbě Blanchard spolupracoval s českým ansámblem FILMharmonic Orchestra Prague.
"Máte v Praze výborné muzikanty, spolupráce s nimi byla špičková. A v takové atmosféře prostě stojí zato vystoupit a zahrát," podotkl k dnešnímu koncertu.
Blanchard patří do absolutní světové jazzové špičky. Za poslední tři nahrávky získal Grammy, další ceny i nominace má na kontě během celé své kariéry. Začínal v roce 1980 u Lionela Hamptona, stihl ještě Jazz Messengers Arta Blakeyho, kam ho doporučil Wynton Marsalis, a pak už se vydal na sólovou dráhu. Natočil pod svým jménem 25 alb u prestižních vydavatelství Sony, Blue Note nebo aktuálně Concord. Nedávno dokončil Concerto for Roger Dickerson, které uvedla Lousiana Philharmonic. A vedle dalších filmových hudeb připravuje operu o boxerovi Emilu Griffithovi pro operní dům v St. Louis a hudbu k novému uvedení Tramvaje do stanice Touha na Broadwayi.
Letošní 7. ročník festivalu Prague Proms zahájil 21. června v pražském Obecním domě koncert s názvem Fantastická noc na hudbu Hectora Berlioze. Festival zakončí 23. července gospelový koncert Gospel Showcase. Festival inspirovaný londýnským BBC Proms vedle klasické hudby tradičně nabízí i jazzové, muzikálové a filmové přesahy, stejně jako mnoho zajímavých hostů. Největší událostí letošního Prague Proms budou dvě koncertní vystoupení slavného italského autora filmové hudby Ennia Morriconeho, který v Obecním domě 14. a 15. července povede ČNSO a také Český filharmonický sbor Brno v nejslavnějších skladbách své kariéry.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz
Autor: ČTK
www.ctk.cz